1.
ინტელექტის
(გონებრივი ნიჭის) მახასიათებლებია:
·
ინტელექტი
არის ცოდნის დაუფლების ანუ სწავლის უნარი;
·
ინტელექტი
არის ადრე შეძენილი ცოდნისა და გამოცდილების ახალ სიტუაციებში გამოყენების უნარი;
·
ინტელექტს
გააჩნია ადაპტაციის უნარი.
2. ფსიქოლოგთა
დიდი ნაწილი მიიჩნევს, რომ
„ადამიანის ინტელექტი და მის მიერვე ადრე შეძენილი ცოდნა
განსხვავებული ცნებებია, თუმცა , ამავე დროს, ინტელექტუალური აზროვნება და ინტელექტუალური
ქცევა დამოკიდებულია ადრე შეძენილ ცოდნაზე.“
>>> ინტელექტი არის ურყევი და უცვლელი თვისება;
მისი შეცვლა შესაძლებელია სწავლისა და გამოცდილების საშუალებით.
3. ზოგიერთი
ფსიქოლოგი თვლის, რომ
„ ინტელექტი არის ერთი ზოგადი უნარი, რომელიც ყველა ადამიანს
გარკვეულწილად გააჩნია და რომელსაც ისინი სხვადასხვა ამოცანის შესასრულებლადიყენებენ.“
4. ჰოვარდ
გარდნერი და ზოგი სხვა ფსიქოლოგი მიიჩნევს, რომ
„ ინტელექტი როდია უნარი, რომელიც ყველა ადამიანს გააჩნია,
ინტელექტის სხვადასხვა ტიპი არსებობს; ადამიანებს შეიძლება სხვადსხვა სფეროშიუფრო მეტი
ან ნაკლები ინტელექტი , ანუ გონებრივი უნარი გააჩნდეთ“.
5.
ჰოვარდ
გარდნერი თვის, რომ ადამიანებს აქვთ სულ ცოტა 8 ერთმანეთისგან განსხვავებული უნარი,
ანუ მრავალმხრივი ინტელექტი. ამას ემატება
, ზოგიერთი ადამიანის შემთხვევაში მეცხრე – ეგზისტენციალური ინტელექტი.გულისხმობს
უნარს, იფიქროს, იაზროვნოს ფილოსოფიურ და სასულიერო საკითხებზე.
I.
ლინგვისტური / ენობრივი ინტელექტი – ენის ეფექტურად გამოყენების უნარი.
II.
ლოგიკურ–მათემატიკური ინტელექტი – ლოგიკური აზროვნების უნარი, მათემატიკური ოპერაციების
შესრულების უნარი.
III.
სივრცული ინტელექტი
– ვიზუალური სამყაროს სწორად აღქმის უნარი.
IV.
მუსიკალური ინტელექტი
– მუსიკის შექმნის, აღქმის და შეფასების უნარი.
V.
ფიზიკურ–კინესთეტიკური ინტელექტი–კოორდინაციის, ხელების მარჯვედ გამოყენების, მოქნილობის,
სისწრაფისა და შეხების შეგრძნების უნარი.
VI.
ინტერპერსონალური ინტელექტი – სხვა ადამიანთა განწყობების, განზრახვების, მოტივაციების
და გრძნობების აღქმის და დანახვის უნარი
VII.
ინტრაპერსონალური ინტელექტი – თვითშემეცნების უნარი.
VIII.
ნატურალისტური ინტელექტი – ბუნებაში არსებული სიცოცხლის ფორმების ამოცნობისა
და განსხვავების უნარი.
- გარდნერის აზრით, ყველა ბავშვს გააჩნია რვავე ტიპის ინტელექტი და შეუძლია მათი საკმაოდ მაღალ დონეზე განვითარება.
- გარდნერი გვირჩევს, რომ ისე დავგეგმოთ გაკვეთილი, რაც შეიძლება მეტი ინტელექტის სფერო იყოს ჩართული.
- თუმცა არაეფექტურია ერთი ტიპის ინტელექტთან დაკავშირებული მოქმედების ფონად გამოყენება, როცა მოსწავლეები სხვა ტიპის ინტელექტთან დაკავშირებულ დავალებას ასრულებენ. (მუსიკის მოსმენა მათემატიკური ამოცანის ამოხსნის დროს)
- ყველა არ იზიარებს გარდნერის მრავალმხრივი ინტელექტის თეორიას და მიიჩნევს, რომ ეს მაინც ერთი ინტელექტია.
- თუმცა ბევრი მასწავლებელი წარმატებით იყენებს გარდნერის მრავალმხრივი ინტელექტის თეორიას მოსწავლეთა მიღწევების გასაუმჯობესებლად.
No comments:
Post a Comment